Redan 2023 framkom allvarliga missförhållanden vid Fleminggatans äldreboende och vid Solberga äldreboende. Omvårdnadsnämnden hade inte en tillräckligt bra ledning och styrning av verksamheten, så att eventuella brister åtgärdas innan det går för långt. Ledningen var reaktiv och åtgärdar brister när äldre redan drabbats.
Nu har Forellplans äldreboende i Sätra stora problem som varit under lång tid. Efter tre år är fortfarande Omvårdnadsnämndens ledning och styrning inte tillräckligt bra av verksamheten, brister åtgärdas fortfarande för sent när boende redan drabbats och hela äldreboenden är i kris.
Att flera äldreboenden under nästan hela mandatperioden har allvarliga brister som berör boendets hela verksamhet och riskerar de äldres hälsa är inte acceptabelt.
Citat
- “Jag yrkar nu på att Kommunstyrelsen tar sitt ansvar och utnyttjar uppsiktsrätten och granskar Omvårdnadsnämndens ledning och styrning av sin verksamhet, så att inte fler äldre drabbas av vanvård!”, säger Paula Larsson (M), 2:a vice ordförande i Kommunstyrelsen.
- Vi moderater kräver att en krisplan utarbetas med tydliga åtgärder för att komma till rätta med säkerhetsbristerna på Forellplan, men det vill inte Socialdemokraterna göra i Omvårdnadsnämnden, vilket är oansvarigt!”, säger Paula Larsson (M), 2:a vice ordförande i Kommunstyrelsen.
För mer information
Paula Larsson (M), Kommunalråd i opposition, Gävle kommun
paula.larsson@politiker.gavle.se
Emelie Ambrosius, politisk sekreterare Moderaterna Gävle kommun
emelie.ambrosius@moderaterna.se / 073 – 33 99 038
